I dag besøgte vi to uddannelsessteder i staten V ictoria:
1. The Catholic Education Office
2. The departement of Education and Early Childhood Development
Det var slående, hvor meget man havde gjort ud af vores besøg. Begge steder havde de tilrettelagt et yderst velforberedt program, hvor der bl.a. blev orienteret om deres uddannelsesstrategier og programmer for efteruddannelse i arbejdet med language and literacy - med genrepædagogikken som et væsentligt fokusområde.
Vi fik stof til eftertanke i forhold til vores arbejde med implementering af genrepædagogikken. Vedlagte pp-præsentationer samt uddannelsesprogrammer kan fortælle mere om indholdet.
Hvad vi især tager med hjem fra disse to besøg er præsentationen af de meget målrettede planer, man sætter, for at lykkes helt ned i klasseværelset.
Lige som der er strategier for, hvordan man med fordel uddanner lærere i arbejdet med genrepædagogik rent indholdsmæssigt, har vi fået præsenteret en strategi for, hvordan man på alle niveauer må sætte ind for at lykkes.
På the Catholic Education Office har man fx opstillet meget eksplicitte fokusområder, man må være opmærksom på og så at sige navigere ud fra, hvis implementering af genrepædagogikken skal lykkes med størst mulig succes. Strategien indeholder nødvendige opmærksomhedsfelter/krav inden for følgende områder:
1.Lærerne - de lærende
2. Ressourcelærere - eksperter - de vejledende
3. Skolen - strategier - implementering - udvikling etc.
4. The Catholic Education office
Det har i det hele taget været ganske gennemgående for hele ugens besøg, at efteruddannelse, målrettede implementeringsstrategier - herunder ledelsens rolle og tydelighed - er blevet fremhævet i enhver sammenhæng som afgørende vigtige.
Endelig er dokumentation af elevernes progression et must for at skabe vilje, motivation og mening med at satse så stort på genrepædagogikken.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar