mandag den 23. september 2013

Mandag d. 23. september

23. september
I dag besøgte vi  Richmond Primary School - en skole med elever fra 1.-7. klasse.  Skolen har også modtagelsesklasser ( klasser med elever med flygtninge-indvandrerbaggrund). Skolens elevgruppe er repræsenteret ved mere end 30 nationaliteter. Skolen har arbejdet målrettet med implementering af genrepædagogik i ca. 7 år, og genrepædagogikken er en vigtig del af skolens værdigrundlag. Uanset om man går i modtagelsesklasse eller i 'normalklasse' er pædagogikken således den samme. Skolen er kendt for at nå højere resultater end andre sammenlignelige skoler. 

Alle lærere på skolen har fået kursus i genrepædagogik og er i en stadig udvikling på dette område. På skolen har man en tilknyttet konsulent (bl.a. Brian Dare) for at understøtte, fastholde og udvikle lærerne i implementeringen af genrepædagogikken - ligesom vi har Mette Vedsgaard tilknyttet Sølystskolen. Ved nyansættelse af lærere på skolen, går man efter lærere, der enten kender til genrepædagogik eller er villige til at uddanne sig til at indrage genrepædagogikken i undervisningen. 

Skolen arbejder meget målrettet med elevernes læring med udgangspunkt i en klar 'læseplan', der fra trin 1-11 angiver en progression i sprog og literacy. Planen omfatter også førskolebørn og modtagelsesbørn. Vi vil lægge planen ud med et link, når vi kommer hjem til gensidig inspiration. Vi kan ønske, at de nye fælles mål, der er på vej, vil komme i nærheden af mere operationelt mål, som sikrer elevernes progression og gør det lettere at være lærer - hvad skal eleverne lærer hvornår med udgangspunkt i viden om læring. 

I løbet af formiddagen overværede vi undervisning i anvendelsen af SFL. Vi var inde i en modtagelsesklasse, hvor der blev arbejdet med informerende tekster. Netop den tydelige lærerrolle i genrepædagogikken, hvor man stilladserer for børnene, har en stor læringsmæssig værdi for børnene.

Ved syn af de mange billeder, der er vedlagt, er det slående, hvor visuel skolen er. Der er sprog og billeder over alt - kan det næsten blive for meget - hvis man skal kunne holde fokus? 



En anden sidste ting, vi fandt værd at bemærke på skolen var tydeligheden i arbejdet med social læring. Billederne taler for sig selv, men måske er dette område værd at diskutere som en forudsætning for optimale læringsbetingelser. 

Hilsen fra 2 trætte lærere der stadig kæmper med lidt søvnunderskud



Fotoalbum fra skolebesøget


Eftermiddag: Workshop med Brian Dare: ”Building metalinguistic capacity within teachers and students”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar